Tuesday, January 29, 2013

Start of diet program...

Sebelum start any diet program,yang paling penting aku rase yang perlu ada ialah motivasi. So perlu setkan apa motivasi korg...yang kedua ialah apa diet yang korang nak ambil dan senaman apa yang nak dilakukan..sebab yang penting ialah kurangkan kalori intake dan tingkatkan penggunaan kalori..dan terakhir korang kene ade target...so kite pergi satu persatu..

 MOTIVASI - dekat sini korang leh r setkan motivasi kenapa nk kurangkan berat badan..
contohnye...
1. Nak kurangkan darah tinggi,
2. Taknak sakit-sakit kaki or badan-badan lagi.
3. Nak jadi aktif.
4. Nak ade awek/pakwe..hihihi..dan sebagainyalah..

yang penting korg kene setkan bahawa tujuan korg buat ni tuk diri korg bukan untuk orang lain..sebab yang untung korg jugak..bukan orang lain..ok..

Name pun diet program..so seterusnya camne korang pilih diet korang..so dekat sini aku cerita ape yang aku pilih untuk makan masa awal-awal start yer

  Kellogg's special K
                                                              

DIET - masa start aku pilih Kellogg's special K ni sebagai makanan utama aku..tak ingat r plak harga dia..aku rase dlm RM12 kot...so apa aku buat..aku buat diet challenge dia..dekat belakang kotak ada cerita..apa yang aku ikut ialah pagi aku makan (breakfast) benda alah ni campur dengan susu dan malam (dinner) juga aku makan sekali lagi...
tapi tengahari (lunch) aku makan protein jek..pilihlah ayam ke daging yang penting korang suka makan..contoh macam ayam grill 'pabllox' ni..cara masakan pun kene pilih dengan baik..contoh grill,kukus dan rebus adalah antara terbaik..kenapa aku pilih grill..sebab satu masak tak pakai minyak dan bila masak pakai grill selalunya lemak ayam akan keluar masa memasak..dan lehmasak sedap-sedap..so nasi aku tak makan..seminggu sekali je..


Ayam Grill 'pabllox'

Itu makanan aku yang aku ambil masa awal-awal ikut program ni...aku pun suggestkan korang ambil makanan yang banyak serat@fibre masa sarapana pagi (breakfast)..macam Horlicks fibre-up ni..sekarang aku tak amik cereal tuh lagi..tapi aku minum ni untuk sarapan pagi...boleh kenyang ke tengahari jugak lah..tuh serba sedikit tentang diet yang aku ambillah..

Horlicks fibre-up

Selain protein..aku amik jugak buah-buahan..terutamanya buah-buahan citrus...disebabkan aku xmakan sayur..so aku lebihkan makan buah lah...


Selepas diet perkara seterusnya untuk difikirkan ialah senaman@exercise...aku start dengan senaman yang sedehana je..maklumlah..dah gemuk..takleh buat yang berat-berat..so aku pakai alat ni...



SENAMAN - masa awal-awal aku buat 2 kali sehari sebab time tuh tengah cuti..tapi cukuplah sehari sekali tapi lambat sikitlah perubahannya...

aku buat secara berperingkat guna alat tu...
1-30 minit non stop berkayuh je then
2-30 minit berkayuh dan start guna alat tangan tuh..then
3-45 minit kayuh dan tangan tuh 30 minit jek...then
.
sampailah aku mampu buat 60 minit berkayuh dan guna alat tangan tuh skali..pastu aku maintain jek..lepas tuh aku start skipping...buat lah 30 minit or 45 minit....berhenti-henti pun takpe...yang penting korang kene senaman untuk penggunaan kalori yang tinggi untuk hari tuh..then aku sekali-sekali pakai PS move..ada game untuk exercise..boleh cuba juga..

TARGET - menjadi langkah terakhir..korang rangkalah target sendiri...sebulan nak turun berapa..dari minor ke extreme..cth dr 108kg
mini - 100kg
minor - 90 kg
major - 80 kg
extreme - 75kg (BMI -normal) (1.1.2013)
macam tulah lebih kurang targetnya..untuk jadikan dorongan untuk korang capai target tuh..

Inilah sedikit sebanyak macam mana aku bermula...aku akan cerita lagi macam mana memilih diet dan senaman untuk korang cuba di lain nukilan ku.....


No comments:

Post a Comment