Wednesday, February 6, 2013

Physical fitness....

Next things yang aku buat ialah physical fitness..
so ape yang perlu korang buat ialah
"continues exercises lebih dari 30 minit dalam satu session exercise"
Korang leh buat he apa jenis exercise pun bagi aku sebab yang pasti kene tingkatkan penggunaan kalori tiap2 hari tuh. Selalu dalam budget aku exercise 30 minit tuh korang akan guna dalam 400 kcal..aku rase cukup kot..sebab aku pun amalkan tuh dari awal..tapi..kalao nak cepat.." 2 session 1 jam exercise tiap hari"....
30 minit satu session ni diperlukan sebab penggunaan lemak bermula selepas 15-20 minit exercise korang,,so lebih dari masa tuh lah kan untuk bakar lemak...
aku bagi apa yang selalu aku buat bawah ni..

CYCLING

Mula-mula aku pakai ni untuk cardio training..so atleast 30 minit..buat saje mane korang mampu..tp atleast 30 minit tuh..then increase intensiti lepas dah rasa 30 minit tuh senang sangat..sampai sejam tuh kire cukup lah..

ABDOMINAL EXERCISE

Selalu kepas cardio aku akan buat abs exercises ni..nak bagi focus burn lemak kt perut..so aku buat rutin ni..

1. SIT UP
sit up
twist sit up

alat sit up

Korang boleh guna alat tuh tuk buat sit up..rutin aku buat selalu..

20 sit up..rest 20 saat
20 twist sit up...rest 20 saat
20 twist sit up...rest 20 saat
20 sit up

Kalo xlarat buat lah 15 ke 10 ke..buat mane mampu je..

2. ABDOMINAL CRUNCHES

Abs crunches

ni aku buat 20 kali pastu rest 20 saat then buat 4 set juga...seperti biasa kalau tak mampu buat sikit tapi biar set banyak..

3. LEG RAISE

Leg raise

buat juga bende same 20 kali 4 set...

4. BROOM TWIST
ni buatlah r 200 kali kiri kanan..
so tuh end up abdominal exercise yang aku buat..

PUSH UP
Push up


Last skali and selalu benda last aku buat..push up..try r buat banyak mane mampu..awal-awal aku mampu buat 10 saja..then increase sampai 30 dah..try r buat 50 kalo mampu...

so abis dah rutin selalu aku buat...tak letak gambar sendiri sebab aku malu..hehe
ingat yang penting kene exercise atleast 1 session satu hari...more than 30 minutes yer...=)






No comments:

Post a Comment